چطور ارتباط مؤثر رو به فرزندم آموزش بدم؟
دانستن مهارت ارتباط مؤثر نه تنها باعث موفقیت فرد در تحصیل که باعث موفقیت او در سایر ابعاد زندگی نیز میشود. ارتباط اصولی در زندگی باعث شادی و لذتبردن بیشتر فرد میشود. فردی که ارتباط مؤثر بلد است، روحیه همکاری و مشارکت بالایی دارد و همین مطلب باعث اعتبار و جایگاه خوب اجتماعی برای او میشود.کودک من باید یاد بگیرد مبنای ارتباط ما با دیگران احترام و درک متقابل است. آموزش الفاظ و عبارات احترامآمیز برای کودک ضروریست. بالا بردن درک کودک از احساسات، شرایط و رفتار دیگران نیز بسیار کمککننده است. اولین قدم برای درک احساس دیگران شناخت احساسات است. در خلال بازی احساسات مختلف را به کودک معرفی میکنیم. احساسات اصلی عبارتند از غم، شادی، تعجب، عصبانیت، ترس و هیجان . در حین تماشای کارتون نیز میتوانیم تکنیک مکث در داستان را به کار برده و راجع به احساس شخصیتها صحبت کنیم. به طور مثال میشود از کودک بپرسیم: به نظر شما مامان فیله چه احساسی داره؟ راجع به علت احساس هم میتوانیم با فرزند خود گفتگو کنیم. مثلا چرا خرگوشه از دست دوستش ناراحت شد؟ این پرسش و پاسخها در نتیجه باعث خودآگاهی در کودک میشود و به مرور کودک شناخت دقیقتری نسبت به خود و اطرافیانش پیدا میکند. نکته دیگر اینکه میتوان راجع به چیزهایی که هر کدام از اعضای خانواده را خوشحال، غمگین یا عصبانی میکند، با کودک صحبت کنیم به صورتیکه کودک قلق ارتباطی اعضای خانواده را بیاموزد. راجع به این مطلب کامل در تکنیک پروفایل شخصی صحبت کردهایم.
به کودک خود بیاموزیم هنگام ارتباط تماس چشمی برقرار کند. لحن محبتآمیز داشته باشد.کلام مخاطب خود را قطع نکند. خوبیها را در دیگران ببیند و آنها را تحسین کند. هنگام گفتگو لبخند به لب داشته باشد. البته آموزش این امور به کودک کار چندان سختی نیست. فقط کافیست خودمان مقید به انجام آن کارها شویم.کودک کمکم میآموزد که موقع ارتباط با دیگران بهوجود آمدن چالش یا تعارض اجتنابناپذیر است و مهم نحوه حل آن مسئله است. اینجاست که باید راه مواجه شدن با مسائل مختلف زندگی را بیاموزد. از همان سنین پایین سؤالاتی از کودک بپرسید که او برای یافتن جواب آن مجبور به تفکر شود. از تکتک اتفاقات روزمره، بازی، کارتون و قصه کمک بگیرید تا این مهارت اساسی را به کودک آموزش دهید. مثلا اگه شما جای خرسه بودی،چکار میکردی؟ چرا سنجابه با دوستش قهر کرد؟ چه کار دیگهای میتونست بکنه؟…
هر زمان کودک به مشکلی برمیخورد یا سوالی دارد، آن را به خودش ارجاع دهیم. مثلا بگوییم: عزیزم شما چی فکر میکنی؟ یا به نظرت چطور حلش کنیم؟ با این کار علاوه بر تقویت تفکر و تعقل کودک، مهارت حلمسئله را نیز در او افزایش میدهیم.
نکته مهم دیگر در بهبود ارتباط کودک با دیگران، سپاسگذاری و قدردانی اوست. منِ والد چقدر قدردان الطاف و زحمتهای دیگران در حق خودم هستم. آیا نگاه من به دنیا نگاه طلبکارانه است؟ اگر اینگونه است باید خودم را برای داشتن فرزندانی گستاخ و قدرنشناس آماده کنم.
ابتدا نگاه من به دنیا باید تغییر کند. زمانی که من خود را بدهکار و مدیون پروردگار، والدین و کل هستی بدانم، تلاش میکنم که به هر نحو ممکن دِین خود را ادا کنم و تبدیل به انسانی قدرشناس میشوم. اصلاح نگاه ما باعث اصلاح رفتار و اقدامات فرزندانمان نیز میشود.
برشی از کتاب ارزشمند «معجزه ارتباط» جهت تهیه کتاب مبلغ 158 هزار تومان + 50 هزار تومان هزینه ارسال به شماره کارت 5892101403205343 واریز و پس از ارسال فیش واریزی به شماره 09105623985 کتاب به آدرس شما ارسال خواهد شد.
