پیش به سوی سفر قهرمانی در زندگی

هرروز زندگی پر از چالش‌های جدید و متفاوته، اگه یاد بگیری چطور چالش‌ها رو حل کنی، جاده زندگی برات یه مسیر هموار و روشن می‌شه. راستشو بخوای زندگی مثل یه بازیِ که قوانین خودشو داره، اگه قانونش رو بلد باشی مرحله‌ها رو عالی و پشت سر هم جلو می‌ری و قهرمان زندگی خودت میشی. اگه برای سفر قهرمانی زندگی‌ات آماده‌ای پس با من همراه شو.

تو این کتاب قراره بهت یه چوب جادویی بدم که هر وقت اوضاع سخت شد، گیر کردی یا مانع برای اهدافت داشتی، ازش استفاده کنی و جادو عمل کنه و کمکت کنه به هدفت برسی. می‌دونی اسم این چوب جادویی چیه؟! اسمش تاب‌آوریِ… مطمئنم تا حالا اسمش رو هم نشنیدی! اما حاضرم بهت قول بدم اگه بشناسیش و بهش عمل کنی مثل من عاشقش میشی…

 

همین ماه گذشته یه دوره تاب‌آوری برگزار کردم. شاید باورت نشه اما خودمم فکر نمی‌کردم این‌قدر به‌دردبخور و کاربردی باشه! هر جلسه از تدریسم که گذشت بیشتر و بیشتر عاشقش شدم. با خودم گفتم اگه تاب‌آوری رو بیست سال پیش یاد می‌گرفتم این‌قدر تو زندگی‌ام درد نمی‌کشیدم و غصه نمی‌خوردم… ولی حالا خیلی قوی‌تر از قبلم شدم. دیگه از مشکلات نمی‌ترسم چون می‌دونم حتماً راه‌حل دارن و کار من فقط اینه که بگردم و راهشو پیدا کنم. نمی‌دونم تا حالا وسط تونل‌های ماز رفتی یا نه! ماز یه سری تونل پیچ در پیچه که یه ورودی و یه خروجی داره و وسطش کلی راه و تونل اضافی. اگه زرنگ باشی اون راه‌هایی که می‌ری و بن بسته رو دیگه نمیری و به جاش راه‌های جدید رو امتحان می‌کنی و راحت می‌تونی از ماز خارج بشی.

رد شدن از مشکلات هم دقیقاً مثل رد شدن از تونل مازه. کافیه راه‌های اشتباه قبل رو دیگه تکرارش نکنی و دنبال مسیر درست باشی. این‌طوری خیلی سریع و آسون مشکلت رو حل کردی.

تاب‌آوری یعنی قدرت اینکه توی دل سختی‌ها و مشکلات، تعادلت رو حفظ کنی. مثل وقتی‌که یه درخت توی باد شدید تکون می‌خوره، ولی خم نمی‌شه و ریشه‌هاش محکم‌تر می‌شن. این توانایی کمکت می‌کنه، نه‌تنها از اون لحظه‌های سخت عبور کنی، بلکه ازشون درس بگیری و حتی قوی‌تر از قبل بشی.

تاب‌آوری یعنی اینکه وقتی یه چیزی خراب می‌شه، به‌جای اینکه تسلیم بشی، از اون خرابی یه چیز بهتر بسازی. وقتی اتفاق‌های بد برات پیش میان، این قدرت تو رو از غم و استرس بیرون می‌کشه و بهت یاد می‌ده چطور با احساساتت کنار بیآیی، مثبت فکر کنی و خودت رو بهتر بشناسی.

حالا شاید فکر کنی تاب‌آوری همون تحمله، اما بدون که خیلی باهم فرق دارن. خیلی‌ها (حتی خودم قبلاً!) فکر می‌کنن تاب‌آوری یعنی فقط تحمل کردن. ولی این‌طور نیست. تاب‌آوری یعنی وقتی یه سختی پیش میاد تو بتونی یه پله بالاتر بری؛ یعنی از خودت یه آدم قوی‌تر، آروم‌تر و عاقل‌تر بسازی. این مهارت بهت کمک می‌کنه که زندگی رو بهتر مدیریت کنی و از هر موقعیت سخت، یه فرصت برای رشد بسازی.

تاب‌آوری و تحمل فرق خیلی زیادی دارن. تحمل بیشتر به معنای تحمل درد و سختی‌هاست بدون اینکه تغییری ایجاد کنی. مثلاً وقتی درگیر مشکلاتی میشی، فقط سعی می‌کنی تحمل کنی و ازش عبور کنی، ولی تاب‌آوری یه فرآیند فعالِ که توش یاد می‌گیری چطور از مشکلات عبور کنی، رشد کنی و تغییرشون بدی.

فرض کن دو نفر شغلشون رو از دست دادن. نفر اول فقط می‌شینه و شروع می‌کنه به شکایت از دولت، جامعه، یا بخت و اقبالش. همه‌چیز رو ازدست‌رفته می‌بینه و منتظر می‌مونه که شرایط تغییر کنه و شانس بهش رو بیاره. ولی نفر دوم این‌جوری نیست. درسته که به مشکل خورده، اما به‌جای اینکه فقط منتظر بمونه، سعی می‌کنه شرایطش رو تغییر بده. این فرد نه‌تنها مهارت‌های قبلیش رو توسعه می‌ده، بلکه شروع می‌کنه به یادگیری مهارت‌های جدید در راستای شغلش، رزومه‌اش رو برای شرکت‌های مختلف دیگه هم می‌فرسته و حتی به اشتباهاتش فکر می‌کنه که چه عواملی باعث شد از کار قبلیش اخراج بشه و بعد خودش رو اصلاح می‌کنه. نتیجه؟ این فرد درنهایت نه‌تنها شغل جدید پیدا می‌کنه، بلکه به‌مراتب کارآمدتر و شایسته‌تر از قبلش شده.

خود من قبلاً همه چی رو تحمل می‌کردم بدون اینکه در موردش فکر کنم یا بخوام خودم یا شرایط رو تغییر بدم. شاید یه جورایی فکر می‌کردم خیلی بدشانسم یا قربانی شرایطم؛ اما الآن تو کلاسام به همه میگم: «هیچ‌وقت هیچ‌چیزی رو تحمل نکنید.» شاید بگی پس چکارکنیم؟! شاید بپرسی ای‌بابا من مجبورم با این اخلاق… بابام بسازم! تحمل نکنم چکار کنم؟! مجبورم همیشه جنگ‌ودعوا داشته باشم!

آفرین چه سؤال خوبی! می‌دونی الآن اگه من با این شرایط مواجه بشم چکار می‌کنم؟! اولاً در اون لحظه هیچ چی نمیگم چون هیجانی هستم و تو هیجان هر کاری انجام بدی وضعیت بدتر می‌شه… بعد راجع بهش فکر می‌کنم… این گیری که بابام بهم می‌ده چیه؟ واقعیِ یا الکی؟ شرایط من چطوریه؟ شرایط بابام چطوریه؟ حتی گاهی خودم رو جای طرف مقابلم میذارم وازدید اون به قضیه نگاه می‌کنم. این باعث می‌شه بیشتر بهش حق بدم و شرایطش رو درک کنم… بازم بیشتر فکر می‌کنم که چطوری خودم رو تغییر بدم که اوضاع بهتر بشه و اگه بهانه بابا صد درصد الکیه تو یه زمان و موقعیت مناسب باهاش حرف می‌زنم. البته کوتاه و مختصر و بهش پیشنهاد می‌دم مثلاً میگم: بابا ممنون که این‌قدر برام زحمت می‌کشی، می‌شه لطفاً تذکرت رو با لحن بهتری بهم بگی، این‌جوری حس بهتری دارم و راحت‌تر می‌تونم بپذیرمش…

البته اینو تو بحث آرامش در لحظات سخت بیشتر توضیح دادم. می‌تونی اون قسمت رو هم بخونی. حالا ببین چطوری می‌تونی از تجربه و مثال من تو زندگی واقعیت استفاده کنی و مشکلت رو حل کنی. نگران اشتباه نباش فقط سعی کن تکرارشون نکنی و هر دفعه روشت رو بهتر کنی.

خلاصه تاب‌آوری به این معنیِ که مشکلات رو به‌عنوان فرصتی برای رشد ببینی، نه‌فقط یک مانع. وقتی با چالش‌ها روبه‌رو میشی، نه‌تنها تحملش کنی، بلکه از منابع درونی و بیرونی‌ات استفاده می‌کنی تا مهارت‌ها و توانمندی‌هات رو تقویت کنی و به فرد قوی‌تری تبدیل بشی. درواقع، تاب‌آوری یعنی اینکه به‌جای فرار از مشکلات، یاد می‌گیری چطور باهاشون روبه‌رو بشی و ازشون عبور کنی.

زندگی مثل یه جاده طولانیِ که گاهی صافِ و گاهی پر از پیچ‌وخم؛ اما چیزی که تو رو قوی‌تر و موفق‌تر می‌کنه، قدرت تاب‌آوریِ؛ یعنی توانایی کنار اومدن با تغییرات و چالش‌هایی که ممکنه حسابی گیجت کنن یا حتی ناراحتت کنن. می‌دونی تاب‌آوری چه ویژگی‌هایی داره، در زیر به چند مورد اشاره کردم:

  1. سازگاری با تغییرات

گاهی زندگی اون‌طور که می‌خوای پیش نمی‌ره. ممکنه از یه دوستی دلخور بشی، توی درسات به مشکل بخوری یا حتی به هدفت نرسی. تاب‌آوری یعنی یاد بگیری با این تغییرات کنار بیآیی و خودت رو با شرایط جدید سازگار کنی، بدون اینکه ناامید بشی.

  1. حفظ آرامش زیر فشار

تاب‌آوری بهت یاد می‌ده چطور توی دل فشارها هم سلامت و آرامشت رو حفظ کنی؛ یعنی حتی وقتی اوضاع سخت می‌شه، بتونی روی چیزهای خوب تمرکز کنی و انرژی مثبت داشته باشی و شرایط رو مدیریت کنی.

  1. تعادل در مواجهه با مشکلات

زندگی همیشه راحت نیست، ولی تو می‌تونی یاد بگیری چطور توی سختی‌ها تعادلت رو حفظ کنی. این یعنی وقتی با شکست یا موانع روبه‌رو میشی، به‌جای اینکه زمین‌گیر بشی، دوباره از نو شروع کنی.

  1. پیدا کردن راه‌های جدید

وقتی یه راه جواب نمی‌ده، تاب‌آوری بهت کمک می‌کنه مسیرهای جدیدی پیدا کنی. انگار مثل یه کاوشگر شجاع، دنبال راه‌حل‌های تازه می‌گردی و هیچ‌وقت تسلیم نمی‌شی.

  1. بدون آسیب زدن به دیگران

تاب‌آوری یعنی حتی وقتی اوضاع سخت می‌شه، به دیگران آسیب نرسونی و با رفتارهای منفی اون‌ها رو اذیت نکنی؛ یعنی بتونی دیگران رو درک کنی و احوالشون رو مراعات کنی. یه جورایی همیشه ارتباطت با دیگران برنده-برنده باشه.

چرا تاب‌آوری برای زندگی امروز لازمه

تو زندگی تغییرات سریع، فشارهای زندگی شخصی، مشکلات محیطی و حتی اتفاقای غیرمنتظره مثل بیماری‌ها یا بلایای طبیعی می‌تونن حسابی ما رو به هم بریزن. اینجاست که تاب‌آوری، مثل یه قدرت جادویی، خیلی به دردت می‌خوره.

تاب‌آوری بهت یاد می‌ده چطور بعد از یه ضربه، سریع دوباره بلندشی و زندگی رو از نو شروع کنی. آدم‌های تاب‌آور خیلی انعطاف‌پذیر و خلاقن. وقتی یه مانع جلوشون میاد، به‌جای ترسیدن، دنبال راه‌های جدید می‌گردن و شرایط سخت رو به فرصت تبدیل می‌کنن.

یکی از چیزای جالب درباره تاب‌آوری اینه که آدم‌های تاب‌آور به‌جای اینکه از مشکلات فرار کنن، شجاعانه باهاشون روبه‌رو می‌شن. این قدرت باعث می‌شه نه‌تنها بر مشکلات غلبه کنن، بلکه از هر تجربه‌ای یه درس ارزشمند برای آینده بگیرن؛ اما اگه فقط مشکلات زندگی رو تحمل کنی یه جایی حال تو بد می‌کنه و از درون منفجر میشی و هرروز حس بدتری نسبت به خودت داری.

مـطـالـب مـرتـبـط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *